Reply: 1

Massenanlage von Kostenarten (S4H 1610)

Hi SAP-Experten,
im alten ERP konnte man mit einer speziellen Customizing Transaktion noch aus bestehenden Sachkonten primäre Kostenarten anlegen. In der neuen Suite ist diese Transaktion nicht mehr da, zumindest nicht an der gleichen Stelle. Ich kann zwar jetzt in der FS00 für ein einzelnes Sachkonto einen Kostenartentyp eingeben usw., aber bei einem neuen Kontenplan würde ich das gerne etwas beschleunigen. Mit MASS scheint es nicht zu gehen. Hat jemand Erfahrung oder eine Idee, wie man möglichst schnell (zumindest für Demo-Zwecke) die primären Kostenarten einrichtet?
Beste Grüße
Rado

You must be logged in to post a reply.

Login now

1 Answers

  • C.Schweitzer
    C.Schweitzer
    Hi Rado,
    das liegt daran, dass sich unter SAP HANA die Bedeutung von primären und sekundären Kostenarten geändert hat.
    Die Informationen aus den primären Kostenarten werden quasi in das NewGL integriert. Die Pflege der relevanten Informationen
    erfolgt ausschließlich in den Stammdaten der Sachkonten
    In der SAP HANA Simplification List unter Punkt 2.1.24.9 COST ELEMENTS ist dies auch noch einmal beschrieben:
    2.1.24.9 COST ELEMENTS
    Description
    Cost elements become part of the chart of accounts. They are maintained in GL account master data.
    There is no separate cost element master data maintenance.
    Account master record includes new field for cost element category which classifies GL accounts into
    the following types:
    Balance Sheet Account - Account that is posted from business transactions. The balance of a
    balance sheet account is carried forward at fiscal year-end.
    Nonoperating Expense or Income - Income statement account that records expenses or gains
    from activities that are not part of the main purpose of the company, such as gains realized
    from financial investments by a manufacturing company.
    Primary Costs or Revenue - Income statement account that functions as a cost element for
    primary costs or revenue. Primary costs reflect operating expenses such as payroll, selling
    expenses, or administration costs.
    Secondary Costs - Income statement account that functions as a cost element for secondary
    costs. Secondary costs result from value flows within the organization, such as internal
    activity cost allocations, overhead allocations, and settlement transactions.
    Transaction not
    available in SAP S/4HANA on-premise :
    KA01 - Create primary cost element
    KA02 - Change cost element
    KA03 - Display cost element
    KA06 - Create secondary cost element
    Default account assignments (cost center, order) will be transferred from
    cost element masters to table TKA3A (view using transaction OKB9).
    Hoffe, das hilft Dir weiter.
    Viele Grüße
    Carsten